Brainstorming sessionen hjælper dig/jer med at få al jeres viden på bordet og synligøre det i ved og evt mangler at finde ud af.
STATS:
Foreslået tid:
30 min – 2 timer
Sværhedgrad:
Nem
Materialer du skal bruge:
Blyant/Kuglepen, Post-its, digitale programer såsom Mindmeister, Google Keep, Google Docs.
Deltagere:
desgnteam
Procesfase:
Designudfordring(1)
Brainstorm
På sit mest basale niveau involverer en brainstorm-session, spiring af relaterede punkter fra en central idé. Brainstorming er en af de primære metoder, der anvendes i Ideation-fasen af en typisk Design Thinking-proces. Brainstorming er en fantastisk måde at generere mange ideer ved at udnytte gruppens kollektive tænkning, engagere sig med hinanden, lytte og bygge videre på andre ideer. Denne metode indebærer at fokusere på et problem eller en udfordring ad gangen, mens teammedlemmer bygger på hinandens svar og ideer med det formål at generere så mange mulige løsninger som muligt. Disse kan derefter raffineres og indsnævres til de bedste løsninger. Deltagerne skal derefter vælge de bedste, de mest praktiske eller de mest innovative ideer blandt de muligheder, de er kommet op med.
- Indstil en tidsbegrænsning
- Start med en problemstilling, synspunkt, mulige spørgsmål, en plan eller et mål, og bliv fokuseret på emnet: Identificer kernefaget eller hovedformålet med øvelsen. For eksempel, hvad forsøger du at opnå? Forsøger du at forbedre en bestemt funktion? Fokuserer du på måder at forbedre den samlede oplevelse på? Kondensere hovedproblemet i en problemstilling og kondensere det til en kort ”How Might We” -sætning. Du kan endda være i stand til at syntetisere dette til et enkelt ord. Dine ideer skal altid forgrene sig fra denne centrale overskrift.
- Bliv ved med emnet: Det er let at afvige og tage mange forskellige retninger under brainstorming, især når du prøver at være fordomsfri og ubegrænset i din indsats for at komme med ideer. Det er vigtigt, at medlemmer forbliver på emnet. Fokus er vigtigt; Ellers kan processen blive forvirrende, eller ideer kan forvirres og krydse mellem løsninger på andre problemer. Facilitatoren skal gøre alt for at holde medlemmerne på det centrale tema og mål. Du vil måske endda udpege en bestemt brainstormer for at opretholde tråden og forhindre holdmedlemmer, der går ud af kurs.
- Udsæt dømmekraft eller kritik, herunder ikke-verbal: Brainstorming-miljøet er ikke tid til at argumentere eller for at stille spørgsmålstegn ved andre medlemmers ideer; hvert medlem har et ansvar for at fremme forhold, der fremmer sessionen. Af denne grund kommer dommen senere, så i stedet for at blokere en idé opfordres du og dine andre teammedlemmer til at komme med dine egne ideer, der spirer ud fra dem, der leveres af de andre medlemmer af dit team.
- Tilskynd underlige, skøre og vilde ideer: Igen, da brainstorming er en kreativ aktivitet, bør hvert medlem forsøge at opmuntre andre medlemmer og skabe et miljø, hvor de har det godt med at tale deres ideer. Fri tænkning kan producere nogle ideer, der er langt væk fra mærket, men brainstorming handler om at udarbejde så mange ideer som muligt, som derefter reduceres, indtil den bedst mulige mulighed forbliver.
- Mål for mængde: Brainstorming er effektivt en kreativ øvelse, hvor designtænkere opfordres til at lade deres fantasi løbe vild. Der lægges vægt på kvantitet snarere end kvalitet på dette stadium.
- Byg på hinandens ideer: En idé leder typisk videre fra en anden; ved at overveje andre teammedlemmers tanker, meninger og ideer under brainstormingssessionen kan der opnås nye indsigter og perspektiver, som derefter informerer ens egne ideer. Således vil teamet fortsætte med at opbygge ideer, der forhåbentlig bliver gradvis mere raffinerede og målrettet mod det centrale spørgsmål.
- Vær visuel: Den fysiske handling ved at skrive noget ned eller tegne et billede for at bringe en idé til liv kan hjælpe folk med at tænke nye ideer eller se de samme ideer på en anden måde. Brainstorming-sessionen er mere tilbøjelig til at udvikle sig, hvis teammedlemmer visualiserer og bringer ideer til liv snarere end at stole på diskussion alene.
- Én samtale ad gangen: Designtænkere (eller brainstormere) skal fokusere på et punkt eller en samtale ad gangen for ikke at mudre deres tænkning og miste tråden eller det nuværende mål af syne.