Fokusgrupper er gruppediskussioner på 6 til 12 personer, ledet af en moderator. Denne metode bruges til at få feedback om et produkt- eller tjenestedesign i en åben samtale.

STATS:

Foreslået tid:

4 timer-2 dage

Sværhedgrad:

Moderat

Materialer du skal bruge: 

Deltagere, videooptagelse eller lydoptagelse, sspørgsmål i vil have undersøgt.

Deltagere: 

designteam, fokus gruppe deltagere

Procesfase:

Konstruktion(4) 

 

PRODUKTION
En (video) optagelse eller en transskription af samtalen og et dokument med hovedresultater og konklusioner.

HVORFOR
For at få forskellige synspunkter på et produkt eller en tjeneste.

HVORNÅR
Når der er en allerede eksisterende løsning eller til at identificere aktuelle muligheder i et bestemt felt.

STEPS

1. Vælg en moderator, og vælg en fælles tråd. Planlæg sessionen, skriv spørgsmål, procedure og dagsorden for sessionen.
2. Rekrutter deltagere (baseret på din målgruppe og mål).
3. Arranger et rum / rum, hvor gruppen kan sidde rundt om et bord og diskutere efter dine spørgsmål.
4. Moderatoren forbereder sessionen og starter, administrerer og afslutter samtalen.
5. Bed en person om at tage noter og derefter transkribere sessionen.
6. Analyser sessionen og opsummer resultaterne i et dokument.