Interview kan være en hel videnskab. Vi vil ger gennemgå en række forskellige måder at interview på.

STATS:

Foreslået tid:

Ca 1 time

Sværhedgrad:

Moderat

Materialer du skal bruge: 

Gruppe af personer, sprøgsmål og hjælpere til at tage noter, eller optage dit interview, enten med lyd eller video.

Deltagere: 

designteam

Procesfase:

Konstruktion(4) 

 

Gruppe Interview

Selvom et gruppeinterview muligvis ikke tilbyder dybden af ​​et individuelt interview i en persons hjem, kan det give dig et overbevisende kig på, hvordan et større sæt af de mennesker, du designer til, fungerer. De bedste gruppeinterviews søger at høre alles stemme, få forskellige meninger og er strategiske med hensyn til gruppemakeup. For eksempel kan en hel-kvindelig gruppe give dig indsigt i kvindernes rolle i et samfund, mens en blandet gruppe muligvis ikke. Hvis du ønsker at blive smart hurtigt på, hvad der er værdifuldt for et samfund, er gruppeinterviews et godt sted at starte.

STEPS

1 Identificer den slags gruppe, du vil interviewe. Hvis du prøver at lære noget specifikt, skal du organisere gruppen, så du har den bedste chance for at høre det.

2 Samle gruppeinterviewet på neutral grund, måske et fælles samfundsområde, som folk i alle aldre, racer og køn har adgang til.

3 I et gruppeinterview skal du være sikker på at have en person, der stiller spørgsmålene, og andre teammedlemmer tager noter og fanger, hvad gruppen siger.

4 Kom forberedt med en strategi for at engagere de mere støjsvage medlemmer af gruppen. Dette kan betyde at stille dem spørgsmål direkte eller finde måder til at få de mere vokale medlemmer af gruppen til at trække sig tilbage for øjeblikket.

5 Gruppesamtaler er en fantastisk ramme til at identificere og få feedback på jeres design og ideer.

1-1 ekspert interview

Selvom kernen i inspirationsfasen taler med de mennesker, du designer til, kan du få værdifuldt perspektiv ved at tale med eksperter. Eksperter kan ofte give dig et systembillede af dit projektområde, fortælle dig om nylige innovationer – succeser og fiaskoer – og tilbyde perspektiver fra organisationer som banker, regeringer eller ngo’er. Du kan også se eksperter for specifik teknisk rådgivning.

STEPS

1 Find ud af, hvilken slags ekspert du har brug for. Hvis du arbejder inden for landbrug, måske en agronom. I reproduktiv sundhed? En læge eller politiker kan være en god indsats

2 Når du rekrutterer dine eksperter, skal du give dem en forhåndsvisning af de slags spørgsmål, du stiller, og fortælle dem, hvor meget af deres tid du har brug for.

3 Vælg eksperter med forskellige synspunkter. Du vil ikke have de samme meninger igen og igen.

4 Stil smarte, efterforskede spørgsmål. Selvom du skulle være forberedt på en idé om, hvad du gerne vil lære, skal du sørge for, at din spilplan er fleksibel nok til at give dig mulighed for at forfølge uventede linjer.

5 Optag dit interview med de værktøjer, du har. En pen og papir fungerer fint.

1-1 bruger interview

PRODUKTION
Noter og optagelser af interviews.

HVORFOR
Letter hurtig og tidlig opdagelse; bedst til personlig information; fungerer godt i kombination med andre metoder.

HVORNÅR
Når der er behov for information fra brugere og / eller eksperter.

STEPS

1. Angiv interviewets mål, og vælg nøje spørgsmål og emner omkring emnet.

2. Definer, om der er behov for et struktureret interview eller en semi-struktureret samtale. Strukturerede interviews har en klar guide, der skal følges, semi-strukturerede interviews giver mulighed for fleksibilitet i interviewet.

3. Gennemfør et forinterview under rekrutteringsfasen for at forfine guiden.

4. Tal, se, lyt og observer, mens du gennemfører interviewet.

5. Dokumenter interviewet ved at optage lyd / video (hvis det er muligt) og noter.

6. Analyser og sammenlign de oplysninger, der er indsamlet fra interviewet / interviewene.