Opgaveskrivning hjælper med at strukturere din viden og skabe en rød tråd i dit projekt forløb

STATS:

Foreslået tid:

1 dage 1 år.

Sværhedgrad:

Moderat

Materialer du skal bruge:

Computer, skriveprogram såsom google docs eller word.  

Deltagere: 

designteam

Procesfase:

Argumentation(5)

 

 

Når du skal strukturere din viden og skabe en rød tråd i din designproces, kan opgaveskrivning hjælpe dig med at samle din viden og skabe fokus på dine kerne argumenter for hvordan og hvorfor du end ud med den løsning du er kommet frem til. Opsamling af din viden er vigtigt når man skal begynde at argumentere for sin design løsning.

Der findes mange måder at lave en opgave på. De fleste kender, godt ord som synopsis, rapport og akademisk opgave. Alle har til fælles at de strukture jeres viden og argumenter om det problem i vil løse og dermed skaber en rød tråd fra start til slut. Vi vil her genmemgå de vigtige punkter som du skal have med fra din desing proces.

Synopsis

En meget kort opgave, hvor kun hovedargumenter og korte beskrivelser finder sted. Man bruger ofte en synopsis som skriftlig oplæg til en mundlig fremlæggelse. Hvor fokus er på den mundlige del. 

en synopsis er typisk imellem 1-5 sidder.

Mange tror at det er nemt at skrive en synopsis men det er faktisk tvært i mod ret svært. Da man skal være meget præcis og kortfattet i sine beskrivelser. 

Du kan downloade en synopsis skabelon her hvis du vælger at skrive sådan en.

Husk når man skriver kort og præsist fravælger man også en masse som man gar som viden man ikke kan få med. Det skal således med i fremlæggelsen i stedet for for at kunne indgå i en bedømmelse. 

Rapport

En rapport bruges ofte til at beskrive en undersøgelse i korte træk. Den har fokus på at beskrive en undersgølse der indeholder empiri og sekundær teori. En rapport er typisk imellem 5-20 sidder. Her beksriver man ofte sin proces for undersøgelse og et problem man gerne vil løse. Til dette har man enten lavet et produkt eller et forsøg, som er testet og analyseret og derefter sammensat med teori. 

Rapporter bruges oftes inden for den naturvidenskabelige undervisning, da de er gode til at beskrive forsøg og undersøgelser. Rapport strukturer viden og laver en rød tråd omkring den proces man har gennemgået for at finde et resultat. Rapporter mere fyldestgørende end synopsiser og kan både stå alene og bruges til fremlæggelser. Her går man ofte i dybden og forklare, argumentere og reflektere over signe valg i rapporten. Med Rapporten er man dækket godt ind både skriftligt og en viden er gemt og nem at genfinde hvis man skal præssentere sine fund mundligt. 

 

 

Akademisk Opgave

En Akademisk opgave bruges ofte på videregående uddannelse og på gymnasielle uddanelser. De er ofte lange opgaver som først og fremmest har fokus på sekundær teori og undersøgelse af en praksis. Oftes ser man akademiske opgaver når man skriver en SSO(stor skriftlig opgave), Bachelor, Kandidat og afsluttende universitet fag. Akademiske opgaver kan have forskellige fokus og have forskellig indragelse af teori og empiri. Ofte indeholder en akademisk opgave et videnskabsteori afsnit som forklare hvilke menneske og verdenssyn og hvilke teorier og undersøgelse af empiri man har fokus på. Akademiske opgaver er således deskriptive og skrives i et fagligt sprog som passer til det fag og emne man skriver i. I en akademisk opgave er der også stort forkus på sprog, fomuleringer, opsætning, koret kilde og biografi henvisninger og fokus på at alle tekster kommer fra eksperter. Man kan således ikke påstå noget i en akademisk opgave uden at en det kan underbygges af en ekspert. Akademiske opgaver er typisk 15-500 sidder. Ofte skal man ikke mundligt forsvare en akademisk opgave. Dog kan det ske hvis man foreks skriver en bachelor opgave, kandidat opgave, PD, Master eller PHD. 

 

Design opgave

En design opgave finde nok ikke sådan rigtigt i akademisk sprog. Den er således en blanding imellem et pragmatisk videnskabsteoretisk syn til praksis som bygger på domænespecifikke teorier og primær teori fra undersøgelser og analyser af den virkelighed man undersøger. 

Design opgaven opbygges ofte efter den design model man vælger og efter de metoder man har undersøget sin praksis med. Dette kan foreksemple være Design thinking og Designbased research(DBR). Til dette skal man opbygge opgaven som en akademisk opgave men med et langt større fokus på primær teori fra egne undersøgelser og analyser. Sekundær teori inddrages således som analyse punkter og underbyggelse af ens opdagelser og løsningsforslag. Design opgave skrivning kræver først og fremmest man har styr på sin design proces, sine argumentationer og refleksioner og arbejdsmetoder. Ofte er opgaven imellem 15-500 sidder. Den er altså en opgave som beskriver processen for selve en løsningsforslag på et problem og prototype. Design opgaven er således anderledes end de 3 andre opgaven og indeholder elementer fra både akademisk skrivning og design processen og har et stærkt fokus på praksis.